РОЗДІЛИ САЙТУ
Перекласти на...
Нові матеріали
- 16/07 Ярослав МЕДЯНКО, «Владика Григорій Хомишин в громадсько-політичному житті Галичини в 20-30 рр. ХХ ст.» (науковий керівник – п. Ігор Бриндак, рецензент – о. д-р Віталій Лесняк)
- 12/07 Олег МИСЬКО, «Пастирська діяльність отця Омеляна Ковча у 1922-1944 рр.» (науковий керівник – п. Ігор Бриндак, рецензент – о. ліц. Андрій Низкогуз)
- 09/07 Дрогобицька духовна семінарія має нових студентів
- 08/07 Олег ОРТИНСЬКИЙ, «Душпастирська місія Української Греко-Католицької Церкви у США (кінець ХІХ – 70-ті роки ХХ ст.) » (науковий керівник – о. ліц. Юрій Хамуляк, рецензент - о. ліц. Андрій Низкогуз)
- 04/07 Андрій ПУЦІВ, «Блаженна Йосафата Гордашевська – засновниця і настоятелька Сестер Служебниць» (науковий керівник – п. Ігор Бриндак, рецензент -о. ліц. Остап Черхавський)
Найпопулярніше
- Роман ФЕДИС, «Моральна проблематика життя, утримання і ставлення до українських полонених на Донбасі (2014-2022 рр.)» (науковий керівник – о. ліц. Тарас Коберинко, рецензент – о. ліц. Євген Карпінець)
- Андрій ПУЦІВ, «Блаженна Йосафата Гордашевська – засновниця і настоятелька Сестер Служебниць» (науковий керівник – п. Ігор Бриндак, рецензент -о. ліц. Остап Черхавський)
- Олег ОРТИНСЬКИЙ, «Душпастирська місія Української Греко-Католицької Церкви у США (кінець ХІХ – 70-ті роки ХХ ст.) » (науковий керівник – о. ліц. Юрій Хамуляк, рецензент - о. ліц. Андрій Низкогуз)
- Олег МИСЬКО, «Пастирська діяльність отця Омеляна Ковча у 1922-1944 рр.» (науковий керівник – п. Ігор Бриндак, рецензент – о. ліц. Андрій Низкогуз)
- Ярослав МЕДЯНКО, «Владика Григорій Хомишин в громадсько-політичному житті Галичини в 20-30 рр. ХХ ст.» (науковий керівник – п. Ігор Бриндак, рецензент – о. д-р Віталій Лесняк)
Свобода та відповідальність |
![]() |
![]() |
![]() |
Віталій Миська
Насправді ж знаємо, що людина несе відповідальність за вчинене. Напевне, кожен з нас чув відому фразу: життя – як супермаркет: бери все, що хочеш, але пам’ятай, що оплата на виході. Тому не варто забувати, що свобода – це не просто те, що я хочу, а те, за що я відповідаю. Спробуймо усвідомити справжнє значення свободи і відповідальності згідно з Божим Одкровенням. Свобода є одним із проявів Божого образу в людині. Людина, згідно з Божим задумом, покликана рости у Христі аж до повноти зустрічі з Ним від Першого Адама до Другого. Саме від причасності до Христа залежить її майбутнє: «Якщо не споживатимете тіло Чоловічого Сина й не питимете його кров, не матимете життя в собі» (Йо 6,53). Христос тому є Деревом життя в раю (пор. Бут 2,9), з якого покликана споживати людина. Причащаючись його, людина поступово преображується у Христа. Це – не автоматичний процес, бо для цього людині слід зробити вибір. Людині у раю був даний вибір – обрати Бога (добро) або відмовитись від Нього (що є, по суті, злом). Людина реалізовує цю можливість вибору завдяки своєму дару свободи. Господь застерігає: «З усякого дерева в саду їстимеш; з дерева ж пізнання добра й зла не їстимеш, бо того самого дня, коли з нього скуштуєш, напевно вмреш» (пор. Бут 2,16-17). Бог ставиться до людини відповідально попередивши її про можливість зла. Це – перша заповідь, завдяки якій ми можемо провести грань між свободою і свавіллям, між добром і злом. Відповідальністю людини є зробити саме правильний вибір. Проте у своїй свободі вона сама кладе кінець стосункам з Богом через нехтування Його заповіддю, хоч навіть знає, що це обернеться для неї катастрофою («Якщо споживете з дерева пізнання добра і зла, смертю помрете», – пор. Бут 2,17). Як виявилося, переступ Божої заповіді, більша довіра не Богові, а злому змієві, стали трагедією не лише для окремої людини, але й для всього людського роду та всього створеного світу, який Бог їй підпорядкував (пор. Бут 1,28). І до сьогодні ми відчуваємо жахливі наслідки неправильного вибору наших прародичів, проте продовжуємо, нажаль, і самі неправильно користуватись своїм правом вільного вибору порушуючи Божі заповіді. Поклик Божий: «Адаме, де ти?» (Бут 3,9) продовжує лунати до кожної людини, щоб та була відповідальною. Часто ми замислюємося над сенсом існування зла у світі апелюючи до Бога: «Чому?», «Навіщо?», «Як Ти, Господи, благий у своїй суті, можеш послати зло?». Часто за нашими претензіями стоїть стремління втекти від особистої відповідальності покладаючи її на Бога чи ближніх. Адам виправдовувався: «Жінка, яку ти дав мені, щоб була зі мною, дала мені з дерева, і я їв» (Бут 3,12). Якщо уважно проаналізуємо ці слова, то за багатьма трагедіями, несправедливістю, війнами й іншим злом у світі часто стоїть наша безвідповідальність. Наші навіть здавалося б дрібні і незначні негідні вчинки, нагромаджуючись, з часом приводять до великих нещасть. Ми мовчимо на певні зловживання, а вони розростаються і набираються щораз більшої сили. Ми голосуємо за тих, хто їх чинить або захищає, а потім дивуємося, чому біда з часом вже безпосередньо торкається нас. Маємо пам’ятати, що від наших дрібних правильних виборів, здійснених у повсякденних ситуаціях, залежить не тільки наше добро, але й глобальних соціальних структур. Віктор Франкл, всесвітньо відомий психолог, веде мову про свободу як можливість зміни. Він пише, що людина є незалежною у своєму остаточному сенсі. Вона не просто існує, але завжди вирішує, яким буде її існування, ким вона буде наступної миті. Однією з головних рис людини є здатність повставати проти обставин, переростати їх. Вона здатна змінювати світ на краще, якщо це можливо, і змінювати на краще себе, якщо це необхідно. «Чи можлива зміна в найганебнішій ситуації?», – запитує себе Франкл. Відповідаючи на це запитання, він описує людину, яку йому довелось зустріти у житті. Один нацистський лікар, якого називали серійним вбивцею зі Штайнгофа (великої психіатричної лікарні у Відні), пильнував, щоб від газової камери не врятувався жоден душевнохворий. Проте він кардинально змінився і про останній період його життя розповідають: «Перед смертю він проявив себе як найкращий друг, якого лише можна уявити. Він всіх утішав. Жив згідно найвищих моральних стандартів. Він був найкращим товаришем, якого я мав за довгі роки…».
Віталій МИСЬКА, Свобода та відповідальність // СЛОВО № 3 (71) 2019
|