... Статевість – благословення чи тягар?
header-dds1
header-dds2
header-dds3

Підтримайте/Support Us

Допомогти у вихованні майбутніх священиків

Ukrainian (Ukraine)English (United Kingdom)

Перекласти на...

АРХІВ СТАТЕЙ

< червня 2020 >
ПН ВТ СР ЧТ ПТ СБ НД
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
23 24 25 26 27 28
29 30          

Наші відвідувачі

 Погода в Україні
 
Статевість – благословення чи тягар? PDF Друкувати Електронна адреса

Володимир Тухлян

altОдного разу на автобусній зупинці пара закоханих людей очікувала прибуття свого автобуса. Окрім них тут же стояло ще декілька пасажирів, які явно нервували, але намагалися приховати ознаки свого роздратування. Здавалося б, що цей простий день, який нічим не відрізнявся від інших, коли кожен зайнятий своїми справами і думками, не принесе для когось чогось особливого.

Проте у такі звичайнісінькі моменти народжуються особливі миті, які не тільки змінюють еталони стереотипів, але й дарують людям духовну радість. В той час, коли пасажири очікували прибуття свого автобуса, до зупинки підійшов елегантно вдягнутий чоловік. Коли повз нього проходила дівчина, яка вирізнялася з-поміж інших дорогим одягом і красою, а своєю легкою ходою заворожувала погляд усіх, хто її бачив, то цей чоловік повівся незвично, бо, на відміну від інших, не супроводив її поглядом. Це викликало здивування у молодої пари. Зауваживши це, чоловік підійшов до закоханої пари і, посміхаючись, чемно запитав:

– Чому ви так на мене дивитеся?
– Можна поцікавитися, – несміливо відповів запитанням на запитання хлопець, – чому ви не звернули увагу на цю красиву жінку?
– Я дуже радий, що вас це зацікавило, – відповів чоловік. – Я спробую, наскільки можливо, відповісти, посилаючись на досвід відомих людей. Знаєте, хоч такі «маленькі» погляди тішать, та після них людина немовби попадає у сильце відчаю, з якого іноді дуже важко виплутатися і повноцінно жити. Окрім цього існують ще спокусливі реклами, банери, кліпи, фільми, різні новини в інтернеті…
Ви знаєте, що після того, як Бог створив людину, дав їй завдання: «Будьте плідні й множтеся і наповняйте землю та підпорядковуйте її собі; пануйте над рибою морською, над птаством небесним і над усяким звірем, що рухається по землі» (Бут 1,28)?
– Цікаво, – відповіла дівчина. – Не думала, що ця істина, яку я знала ще маленькою, може мати якесь значення до того, про що ви говорите.
– Справді, багато хто знає цю біблійну розповідь з юних літ. Коли Господь каже: «Будьте плідні і множтеся», то цими словами вказує на справжній сенс чоловічої і жіночої статевості. Більше того, Він каже: «Не добре чоловікові бути самому; сотворю йому поміч, відповідну для нього» (Бут 2,18). Тому сексуальність слід розуміти як Божий дар людині.
– Якщо це Божий дар, то чому його використовують для збагачення або насолоди шляхом проституції, еротичних фільмів, перелюбу?
– Причиною цього є наша схильність до гріха, яку ми успадкували від наших прародичів, які спокусилися на красиві обіцянки диявола, знехтували Божою заповіддю і так втратили все. Тому необхідно відповідально ставитися до кожного Божого дару, інакше ми станемо заручниками грошей, влади, сексу, марнославства, насолоди. Для цього потрібно докласти внутрішні і духовні сили.
– Зрозуміло, – відповів хлопець, – але цікаво, чому жінкам приємно, коли на них задивляються?
– Щоб краще відповісти на це питання, наведу думку австрійського психолога Віктора Франкла. Він зазначає, що жінку, а точніше сучасну урбаністичну «ляльку», повністю поглинає її зовнішність. Вона хоче, щоб її «взяли», але не хоче, щоб її сприймали серйозно, тобто такою, якою вона є насправді. Вона хоче бути знеособленою і представляти той тип, який зараз модний на ринку еротичного марнославства. Чим більше вона демонструє такий тип, тим сильніше є невірною перед своєю особистістю . Тенденція моди може сильно затьмарити Божий образ в жінці а також девальвувати її основне покликання бути матір’ю.
– Для чого тоді ми маємо тіло, – спитала дівчина, – якщо його не можемо демонструвати?
– Твоє питання є дуже доречним, бо нині ця тема як ніколи актуальна. Як зазначає філософ і богослов ХХ століття Йоганнес Гессен, тіло – це засіб реалізації і вияву душі. Його основне призначення – служити душі. Звідси випливає, що якщо цю службу розуміти хибно, то тіло не може досягти закладеного сенсу. Для того, щоб тіло набуло сенсу, велике значення має правильний догляд за ним і організація свого життя. Найголовніша умова – уникати всього того, що зміцнює і підносить у людині суто тваринне і дає змогу ухилятися від першочергових обов’язків . Тому позування, викладання у соціальних мережах «відвертих» фотографій свого тіла, навмисне спокушання інших є підсиленням тваринних чуттів, які є нижчими по своїй суті за духовні. Такі вчинки не приносять душевної радості, а радше навіюють постійну тривогу та дисбаланс. Потрібно сприймати своє тіло як дар Господній! «Оточи його увагою і турботою, – акцентує Йоганнес Гессен, – на яку заслуговує творіння Боже !» Такий підхід до свого тіла не потребує зайвого представлення.
– Цікаво, проте не розумію, – зауважив хлопець, – чому дехто закликає часто вступати в статеві відносини, бо нібито їх відсутність може бути причиною криз?
– Відповім на це запитання словами того ж самого богослова. «Це тваринний спосіб мислення, – зазначає він, – базікати про «скакання в гречку», «насолоду» чи «вдоволення потреб», коли насправді йдеться про те, що чоловік лежить в обіймах з іншою жінкою, з якою не підтримує людських стосунків» . Сексуальний потяг може правильно бути реалізованим лише у подружніх стосунках любові між чоловіком і жінкою. Інакше він веде до деградації людини, перетворення її на тварину, яка керується тільки інстинктами і, зрозуміло, не замислюється над наслідками. Тому для уникнення негативних наслідків статевого потягу слід плекати у собі духовні цінності.
– Як це робити практично? – поцікавилася дівчина.
– Тут важливою є молитва та дотримання Божих Заповідей. І тут не можу не навести цікавий приклад, який подає К. С. Люїс у книзі «Просто Християнство». Колись один християнин довго молився про те, щоб Господь зробив його цнотливим. Його уста промовляли: «Зроби мене цнотливим, Господи!», а серце потай додавало: «Але прошу тебе, ще не тепер» . Щось подібне відбувається сьогодні, коли дехто стверджує, що подружньої вірності буде дотримуватись вже після весілля, а до цього нібито треба встигнути «пізнати» чим побільше. Думка, нібито статева стриманість є руйнівною, і чим довше вона триває, тим сильнішими будуть страждання, насправді є хибною.

Для багатьох молодих людей виховання у сексуальній площині повинно починатися із позитивного ставлення до статевості. Невиправданим є сприймати статевість як щось нечисте та заборонне, викрадене в Бога ціною гріха. Бог створив людину разом з її пожаданнями для того, щоб вона користувалася ними для свого добра та інших. Важливо розуміти, що сексуальність – це не царина розваг та відпочинку. Нехтування Божими Заповідями приносить шкоду не Богові, а насамперед людині, бо сексуальні надмірності стають причиною її страждань . Достоєвський писав, що краса врятує світ, та це станеться з однією передумовою: якщо краса не погубить внутрішній світ людини! Господь доручив людям великий капітал сексуальності, і тільки правильне розуміння цього дару може приносити дивіденди. Як зауважує Йоганнес Гессе, для людини велике значення має думка про майбутнє, а тому тримати тіло і душу в чистоті є немовби священним обов’язком перед своїми дітьми .

Невдовзі під’їхав автобус, у який, попрощавшись з цікавим співрозмовником, сіли хлопець і дівчина. Під час подорожі вони згадували слова незнайомця. Ця випадкова зустріч стала для них особливою, бо вони твердо вирішили прислухатися до слів незнайомця та втілювати їх у життя. Вони зрозуміли, що не можна сприймати статевість у дусі «споживацтва», «насолоди» чи «тягару», бо якщо статеву енергію не опанувати і не примусити її служити любові, то вона непомітно повертається проти людини. Пристрасна закоханість засліплює, а справжня любов відкриває очі. Любов дає змогу бачити духовне ядро іншої людини, її справжню сутність та ціннісний потенціал.

Володимир ТУХЛЯН, Статевість – благословення чи тягар? // СЛОВО №4 (76)